Átlátható vagy „titkos” bérezés? Melyiket válasszam?

Átlátható vagy „titkos” bérezés? Melyiket válasszam?

Sok cégnél dilemmát okoz a vezetőségnek, hogy nyílt, átlátható bérezést vezessen be, vagyis ne legyen titok a kollégák között a bér kérdés, vagy a titkos bérezés mellett döntsenek. Igaz, manapság még mindig gyakoribb a titkos bérezés, azonban egyre többen kacsintgatnak a nyílt bérezés felé. Tény, hogy egy cégen belül az átlátható fizetések bevezetését nagy gondossággal kell előkészíteni és bevezetni, hogy ne okozzon bérfeszültséget. A fizetés és bér kérdése eléggé kényes téma szokott lenni a felek között, mégis nagyon fontos beszélni róla, hiszen a két félnek közös az érdeke.

Mint az ismeretes, a munkavállalókat nem csupán a bér tudja motiválni. Igen, az tény, hogy mindenki pénzből él, de a fizetés csak egy bizonyos szintig tud a motiváció forrása lenni. Az, hogy mi alapján mondja egy munkavállaló, hogy egy munkahely jó, az nagyon szubjektív. Általában amit mégis ki szoktak emelni, az a munkahelyi légkör és a vezetőség rugalmassága.

NA DE AKKOR NÉZZÜK IS MEG, HOGY MILYEN ELŐNYEI ÉS HÁTRÁNYAI VANNAK A NYÍLT ÉS TITKOS FIZETÉSNEK.
1.) Nyílt fizetések

Nyílt fizetés

Alapvetően az átláthatóság, legyen szó bármiről is az üzleti világban, növeli a bizalmat. Ehhez azonban két megfelelő fél kell. Mivel a bér kérdés nagyon érzékeny téma, sajnos itt nem annyira egyszerű a helyzet. Előfordulhat ugyanis, hogy két, ugyanazon feladatot ellátó kolléga fizetése eltérő. Egy bér megállapításánál a vezetőség sok mindent figyelembe vesz, adott esetben a végzettséget, munkamorált, elért eredményeket, azonban a két kolléga nyílt fizetési rendszer esetén csak a fizetést nézi, ami bérfeszültséget teremthet. Tehát ahol nagyon nagy különbségek vannak a bérek között, ott nem lehet egyik napról a másikra bevezetni az átlátható bérezést. Egy részről tisztább és átláthatóbb helyzetet teremthet a nyilvános fizetés bevezetése, valamint nem lesz annyira tabu és kínos téma a bér kérdése, azonban feszültséget is teremthet, pláne akkor, ha indokolatlanul nagy különbségek vannak a bérek között.

Ha valaki mégis szeretné bevezeti cégéhez az átlátható bérezést, azt nagyon – nagyon alaposan elő kell készíteni. Első lépésként egy szintre kell hozni az egyazon területet /munkakörben dolgozó munkavállalók bérét. Ebben az esetben jó, ha nem csak a béreket hozzuk nyilvánosságra, hanem az ahhoz vezető utat is. Jó megoldás lehet, hogy mindenki egy alap fizetéssel indul a cégnél, természetesen a végzettségének, tapasztalatának és munkakörének megfelelően, aztán pedig az eltöltött idő, elért eredmény…stb. függvényében nőhet a fizetés. Tehát a kulcs, egy jól kidolgozott rendszer.

2.) Titkos fizetések

Magyarországon ezen bérezési forma az elterjedtebb. Sok esetben nem megoldható egy cégben, hogy egységes fizetéseket vezessenek be, így marad a jól bevált régi módszer, a titkos fizetések. Ennek az előnye, hogy mivel senki nem tudja, hogy a másik mennyit keres, nem alakul ki bérfeszültség. Sokan úgy vélik, hogy a bér téma magánügy, vagyis az csak a munkaadóra és az adott munkavállalóra tartozik, hogy mennyiben állapodnak meg. Ettől még lehet igazságos a bérezés, csupán szubjektív szempontok alapján dönt a cég, amit nem tesz közszemlére. Ha egy munkavállaló elégedetlen a bérével, akkor azt a vezetéssel kell, hogy egyeztesse, mivel ilyen esetben nem a másik béréhez mérten elégedetlen a munkavállaló saját bérével.

A hátrányai közé tartozik azonban, hogy nem biztos, hogy titokban maradnak a bérek még így sem. Gyakran előfordul, hogy a bér témára terelődik a szó, pláne olyan kollégák között, akik barátokká váltak a cégnél és elkotyogják keresetüket. Ha esetleg a másik fél kevesebbet keres, garantáltan nem fogja szó nélkül hagyni és ha el nem is megy a cégtől, biztosan meglátszik majd a lelkesedésén és az eredményein a bérkülönbség.

Amennyiben cégen belül szeretnénk megoldani a bérszámfejtést, úgy egy ember biztosan lesz, aki ismeri mindenki bérét. Egy nagyobb cégnél már lehet ebből gond. Egyrészt, mivel a fő bérszámfejtő minden béradatot ismer, akaratlanul is elszólhatja magát egy beszélgetésben. Továbbá, mivel rengeteg a munka, lehet, hogy nem csak egy ember foglalkozik a dolgozók bérével. Ilyen esetben ki kell alakítani egy olyan rendszert, ahol a többi bérszámfejtő, esetleg pénzügyes, vagy HR-es kolléga nem látja a béradatokat. Sok cég ezért inkább kiszervezi bérszámfejtését, ami egy remek döntés, hiszen az outsourcing cég, egy külsős cég, tehát nem a kollégák között dolgozik, így ők biztosan nem szólják el magukat a keresetekkel kapcsolatban.

Összességében a cégeknek még mindig egyszerűbb és olcsóbb ez a fajta bérezés, mivel ez esetben nem kell egységes szintre hozni a béreket.

Ami nagyon fontos,

hogy bárhogyan is döntünk, közöljük ezt a kollégákkal, mert egy új kolléga nem biztos, hogy tudja mi a vezetés nézőpontja ezzel kapcsolatban. Érdemes ezt akár egy tájékoztatóban vagy a belső szabályzatban rögzíteni, melyet minden kollégának eljuttatunk.

Bízza szakértőkre bérszámfejtését!

Bízza ránk!

Munkavállalói bére a mi lelkiismeretünk.

Töltse ki az alábbi űrlapot!

Szakértő bérszámfejtést szeretnék,

Kérem vegyék fel velem a kapcsolatot!

Kapcsolat

H-P: 08:00-16:00
Tel. 06 20 9212565
E-mail: info@ugyvitelport.hu
1161 Budapest, József u. 18.

Szolgáltatások

Bérszámfejtés kiszervezés
TB elszámolás kiszervezés
Tanácsadás

© 2022. Minden jog fenntartva - Ügyvitelport.hu - Adatkezelési nyilatkozat